Arantxa Urbe
ELKARRIZKETA 2022KO OTSAILAREN 28AN
Arantxa Urbe Irazusta
Orereta ikastolako
ikasle ohia (4 urtetatik 18 urtera arte). Nire bizitza osorako asko markatu
ninduen garaia eta esperientzia izan zen. Egun, nire lagun hoberenak garaia
horretakoak dira.
Ingeniaritza
ikasketetan hasi eta urtebete egin ondoren magisteritza ikasketak hasi nituen.
Nire asmoa ingeniaritzara itzultzea bazen ere, ikasketak amaitu bezain laster
Oreretako Langaitz ikastolan hasi nintzen lanean. Ondoren Zarauzko ikastolara
joan nintzen. Bertan bizi izan nuen publifikazio eztabaida guztia.
1997an LABen
hezkuntza arloan liberatu nintzen. Orduan ere HikHasi aldizkaria eta proiektu
pedagogikoa jarri genituen martxan. Bertan ere lanean aritu nintzen. Ondoren
berriro Zarauzko ikastolara bueltatu nintzen. Baita Euskararen Kontseiluan egon
nintzen, “Ikasle euskaldun eleaniztasunak sortzen” proposamena lantzen aritu
nintzen.
HikHasi berriro 5
urterako itzuli nintzen eta urte horietan, Oreretan, ikastetxeetan Ondare
kulturala transmititzeko “Herria ezagutzen” proiektua garatu nuen.
Ondoren berriro
Zarauzko ikastolara bueltatu nintzen.
Sartu-irteera asko
egin ditut baina beti itzuli naiz ikastoletara.
Hezkuntzarekin izan
dudan lotura askotarikoa izan da: Kulturatik, kazetaritzatik,
sindikalgintzatik, … begiratu diot.
HAINBESTE ESPERIENTZIAREKIN, NOLA DEFINITUKO ZENUKE
IKASTOLA?
Ikastola ezagutu
nuen garai horiek garrantzitsua da niretzat. Ez ziren garai errazak eta
baliabideak urriak ziren. Lehenengo ikas-mahaia lehenengo mailan (7 urte) izan
genuen. Bien bitartean lurrean eserita egoten ginen, bakoitza bere
Xabiertxorekin, plastilina, txotxak, … eta ezer gehiagorik ez. Baina nahikoa
zen zoriontsua izateko, Azken urteetan berrikuntza arloan aritu naiz Zarauzko
ikastolan eta hainbat gauza paradoxikoak antzeman ditut. Gure garaian modu
naturalean, beharrak genituelako, egiten genituen gauzak, gaur egun berrikuntza
gisa planteatzen dira.
Oso prestakuntza
ona jaso genuen. Seguruenik alde humanoa izan da aberatsena, eta ikasgaiez
gain, etorkizunean gehien eman didana, urte horietan bizitako kalitate humanoa
izan da. Baita urte horietan garatu genuen pentsamendu kritikoa ere. Eta hori
guztia euskaraz egin genuen.
Gaur egun Hezkuntza
legearen akordioarekin dugun testuinguruan horretan, urte horietan bizitakoak,
nire burua eta eztabaida kokatzen laguntzen didate.
ZER ERRONKAK DITU GAUR EGUN ORERETA BEZALAKO IKASTOLA
BATEK?
Gure herria ez da
herri normalizatua. Herri honetan inor ez dago soberan. Ikastetxeak etengabeko
konpetentzia batean egon beharrean, elkarlanean egon beharko lirateke.
Eszenatoki hori urrun xamar ikusten dut, oraingoz, baina horrela amesten dut
nik hezkuntzaren etorkizuna, elkarlanean.
Azken urteetan eman
diren pausuan garrantzitsuak badira ere, ez dugu loak hartu behar.
Euskararen
gaiarekin adibidez, hainbat gauza birplanteatu behar ditugu. Hor ditugun
hainbat erabileraren emaitzak, ezagutza unibertsalaren erronka, jendartearen
egituraketa berria: etorkinak, era guztietako etorkinak, horiek nola gerturatu
euskarara, eleaniztasuna ere hor daukagu, eleaniztasunaren kontzeptua ez da oso
ondo barneratu ez jendartean ez eta hezkuntzan ere. Ikasleak euskaldunduko
badira, euskara ardatz duen murgiltze eta mantentze sistemetan oinarritutako
hizkuntza eredu orokortu batean egingo dira. Hori guztia antolatu behar dugu
euskara hizkuntza gutxitua dela kontuan hartuta.
Hor dago ere
euskaldun zioaren guztia. Ikastolak urtetan euskal Curriculumaren sustatzailea
izan da. Baina azken urteetan euskal dimentsio hori guztia ez ote dugun bazter
samar utzi.
Proiektu
pedagogikoa ere landu eta indartu behar da. Berriro haurrari eta gazteari eta
haien kulturari begira jarri behar dugu, ezinbestekoa da. Gaur e gun alor
pedagogikoan berrikuntza gisa kokatu diren hainbat proiektu eta lan egiteko
modu ikastolan bizitu genituen ikasleok.
Lehengo garaietan beharrak sustatu zuen lan kooperatiboa, eta hemendik
hasi zen sortzen hainbat egitasmo kolektibo, materialgintza, esaterako. Gaur egun berrikuntza eta eraldaketa gisa
aurkezten zaizkigun hainbat praktika bagenituen jada, eta ahaztu egin ditugu,
antza: proiektuetan lan egiten genuen, talde kooperatiboetan eta abar. Hezkuntzan
dagoen amnesia ikaragarria da.
ORERETAN HERRI HEZITZAILE DINAMIKAREKIN LAN BEREZIA EGIN
DA. NOLA UZTARTU DAITEKE PROIEKTU HAU ORERETA IKASTOLAN DITUEN ERRONKETAN?
Ikastolak trinkotu
beharko luke bere komunitatea: ikasleak, langileak eta gurasoak. Komunitate
horretan sortu behar den sentsazioa edota ulertu behar dena da ikastola den
proiektu honetan bakoitzak betetzen duen funtzioa oso garrantzitsua dela.
Zuzendari batek egon behar duen bezala, garbitzaile batek ere egon behar du.
Bakoitza bere funtziotik proiektu handi horretan aportatu egiten du. Denak dira
beharezkoak. Eta komunitate horretan Orereta herriaren zati handi bat dago.
Orereta, komunitate
gisa, oso herri aberatsa da. Nire herriarekin ez dut soka eten, baina bereziki,
ondarearen transmisioari buruzko lana egin nuenean, Herria Ezagutzen, Oreretak
duen aberastasunaz konturatu nintzen. Esan daiteke denetatik dagoela, baina
aldi berean izugarrizko elkarren ezagutza falta dagoela ere azpimarratu behar
da. Ezagutza eza hori gainditzeko Herri Hezitzaileak funtzio handia bete
dezake.
Porrotxek maiz
dioen bezala: ”irakasteko behar dugun guztia herrian dugu”.. Ekonomia arloa
adibidetzat hartzen badugu, ohikoa da munduko ez dakit nongo adibideak hartzea
1., 2. edota 3. sektoreak adierazteko. Oreretaren errealitate sozioekonomikoa
erreferentzia hartuko bagenu, bertan dauden nekazariak,
enpresak, tailerra, dendak adibide hurbilak eta zuzenak izan daitezke ekonomia benetan bizitzan nola antolatzen den ulertzeko. Hori izan daiteke
erronka handi bat: ikastolako ateak ireki eta herrira joan, bertan izugarrizko
baliabide baitaude.
Orereta gainera oso
atomizatuta dagoen herria da. Tonucciren teoria jarraituz, zahurgarrienentzako
herria pentsatuko bagenu. herri hobea litzateke denentzat. Oreretan denon
artean leku hobeago bizitzeko baldintzak sortu behar ditugula amestu eta
medioak jarri behar ditugu. Haurrentzako hiria, baina baita adina dutenentzat
ere, baita aniztasun funtzionalaren ikuspuntua landu, baita ere beste
lurraldeetatik etorritako beste pertsonentzako, … Eta ikastola horretan bere
aletxoa jarri beharko luke, azken finean horren bitartez bera ere, proiektu
gisa, aberastuko baita.
KILOMETROAKEK ZERTAN LAGUNDU DEZAKE?
1984an Oreretan
egin zen lehenengo Kilometroaken milaka bokata egiten aritu ginen AƱabitarteko
baserrian. 1999an egin zen bigarren Kilometroaken ikastoletako arduraduna nintzen LABen eta
hautatu behar izan nuen lagunekin txoznan nuen txanda egin ala sarrera
ofizialeko ekitaldera joan, biak ordu berean suertatu zirelako. Txoznako txanda
egin nuen, noski. Edozein kasutan, bi
esperientzia hauetan erreparatuz,
azpimarratu behar dudana da Kilometroakek sortzen eta pizten duen
ilusioa; herriko talde eta adierazpen
artistiko ezberdinen artean sortzen den elkarlana (dantza, antzerkia, musika,
…). Bigarren Kilometroaken gainera Boiseko Euskal Etxearekin eta Argentinarekin
(Uste dut, jartzekotan baieztatu egin beharko litzateke) konexioa egin zen, …
Lehenengoa konexioa herri mailan egin zen; bigarrenean euskal diaspora.
Kilometroak
bitarteko edota oinarri bat izan beharko litzateke herria kohesionatzeko eta
jendea ikastolara, euskarara dimentsio horretara, hau da, herri baten biziraupena
indartzeko eta sustatzeko dinamika piztu beharko litzateke.
EREDU BERRIA NOLA APLIKATU ORERETAN?
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina