Egoitz Verdugo
Egoitz Verdugo
Orereta ikastolako
zuzendari pedagogikoa
DBHko zientzia
arloko irakaslea
ZEINTZUK DIRA ORERETA IKASTOLAREN BALIO PEDAGOGIKOAK?
Ikastola izateak
baditu bere baitan balio potente batzuk. Ikuspuntu pedagogikoki oso
eraldatzaileak gara. Beti aurrera begira.
Gizarteak dituen
beharren arabera egokitzen saiatzen gara. Horren ondorioz, gizartearekin lotura
sakona dugu. Alegia, oso herritarrak eta herrikoiak sentitzen gara.
Ikastolako
komunitateari begira, guretzat gurasoen parte hartzea oso garrantzitsua da.
Ikastola ez da gurasoen elkarte bat; gurasoan muinean daude baizik: erabaki
guneetan, proiektuaren barruan, … Hori ere ikastolaren beste balioa da.
Azpimarragarria den
beste balioa ikastola Euskal Herri osoari irekita egotea da. Gu Oarsoaldean
gaude baina oso presente daukagu zein markoan aritzen garen. Zein da gure
ingurunea? Euskal Herria, 7 probintziak. Ikastola Euskal Herrian osatzen den
ikastetxe sare bakarra da.
Hori oso
barneratuta daukagu egunerotasunean, eguneroko proiektu pedagogikoetan, gure
ikasleen eta irakasleen profilean. Azken urteetan gure erkidegoan mina ematen
dituzten hainbat bilakaerak ematen ari dira: erkidegoko lurraldeari garrantzia
eman nahian, Euskal Herriko lurraldetasunari uko egiten zaio.
Ikastola
ingurunearekiko konpromisoa duen proiektua da. Gure ikastolak duen
kokalekuagatik pribilegiatua dela esan daiteke. Azken urteetan ikastolaren
inguruari ez diogu aparteko interesa jarri, baina COVID pandemiak zerbait
positiboa eman badigu horretan lagundu digu, hau da, gure ingurua ezagutzen eta
aprobetxatzen ikasi dugu. Hementxe bertan dugu gure Baso eskola, gure baserria
eta bere ingurua, … Horrek ematen digun balioa da ingurunearekiko bai naturala
zein sozialarekin atxikimendua, konpromisoa.
Ikastolak inguruko
baserritarrekin, enpresekin harremanetan gaude eta Kilometro Zeroko konpromisoa gure gain hartuta, gure jangelarako
ahal den gehiena gure inguruan erosi nahi dugu. Energia kontsumo gaiarekin Goienerekin harremanetan gaude, …
Ikastola berdea
izatea zer esan nahi du? ikastolak inguruarekiko sostengarria izan nahi badu,
gizartearekiko ere sostengarria izan behar du.
Orereta herrian,
ikastolak beti euskara eta euskal kulturan aktiboki lantzeko bokazioa izan du,
besteekin batera noski, beste eragileekin batera. Lau Haizetara, aek, eta beste askorekin elkarlanean aritzen gara.
Euskara
zentraltasunera ekarri behar dugu eta horretarako udalarekin, eragileekin,
elkarrekin lan egin behar dugu. Ikastolak bide horretan motor bat izan behar du.
IKASTOLA ETA HERRIA: BATETIK HERRI HEZITZAILEA EKIMENA
LANTZEN ARI DA ORERETAN; BESTETIK HEZKUNTZA LEGE BERRIA EAEN LANTZEN ARI DA.
NOLA IKUSTEN DUZU IKASTOLAK HERRIAN DUEN LOTURA?
Gure errealitate
soziolinguistiko honetan, Herri hezitzaile kontzeptua eta dinamika beharrezkoa
da. Helburu estrategikoak oso ondo finkatu behar dira gure hurbileko gizarte
honetan. Euskara zentrora ekarri behar da; baina euskara zentrora ekartzeak
mundua ikusteko betaurreko berriak
janztea suposatzen du. Gazteei aisialdiaren inguruan egiten zaizkien
eskaintzak, udalak finantziatzen dituen ekintzetan euskarak duen presentzia,…
hori guztia ondo aztertu behar da.
Gaur egun Euskal
Herrian dagoen euskaldun kopurua milioi inguru bada, neurri handi batean
ikastolek egin duten lanagatik izan da. Baina lan horrek eman du eman zezakeen
guztia. Gu herri kolonizatuan bizi garela kontuan hartuta, gure ikasleak
etengabe sare sozialetan (youtube, tiktok, Instagram, …) murgilduta daude,
kultura hegemonikoek eskaintzen dituzten ezaugarrietatik gure gazteak elikatzen
dira. Gizarte moduan honen aurrean hausnarketa egiten dugu edo kolonizatuta
egoten jarraituko dugu. Deskolonizatzeko herria artikulatu behar dugu eta guk
nahi ditugun ildo estrategikoak zentrora ekarri behar ditugu.
Horretarako Herri
Hezitzailea tresna oso potentea izan daiteke. Herria bere dimentsio osoan
hartzen duen proiektua da. Gazteak ere barnebiltzen duen proiektua da. Izan
ere, gazteak ez dira etorkizunean aritu behar diren pertsonak, gazteak
dagoeneko gizartearen zati garrantzitsua da: bertan daude eta bertan aritzen
dira. Kalean daude, kalean komunikatzen dira, kontsumitzen dute, … Ezinbestean,
hemendik 10 urtetara jaioko diren euskal herritarrei zernolako gizartea
eskainiko diegu irudikatu behar dugu.
NOLA IKUSTEN DA ORERETA IKASTOLATIK GIZARTEAN AISIALDIAK
IZAN BEHAR DUEN FUNTZIOA?
Artezkaritza
kontseilutik horrela onartuta, gure jarrerak osagarria izan behar du. Orereta
ikastolak aisialdiarekin beti izan duen jarrera herrian antolatzen denarekin
guztiz osagarria izan behar garela. Egia esan, herri honetan oso dinamika
kulturak potentea daukagu (musikala, kulturala, aisialdi talde asko daude, …)
eta herrian dauden dinamika horiei, gu gainera ikastola handia garela kontuan
hartuta, ez diegu konpetentzia sortu nahi. Guk ikasleei, beren auzoetan dauden
ekimenetan parte hartzeko animatzen ditugu.
Gure aisialdiaren
eskaintza beti herriari begira egin izan dugu: zer dago edo zer ez dago izan da
gure kezka nagusia, eta dagoen hutsuneak betetzen saiatu gara beti.
Hauxe da
historikoki izan dugun jarrera.
Eta aisialdiari
begira, guk egiten dugun hausnarketa da, esparru honetan ere hainbat gai
zentrora ekarri behar direla; aisialdiak marko bat behar du, izan ere, aisialdiak
tresna bat da, heziketarako tresna bat, hain zuzen ere. Herri bezala marko bat
behar dugun bezala, aisialdia marko hori indartzeko tresna baliotsua da. Herria
kohesionatzea izan beharko litzateke aisialdiaren funtzio nagusia. Une honetan
nahiko utopikoa ikusten bada ere, etorkizunean hori izan beharko litzateke
ikastolaren erronka nagusia. Aisialdiaren bidez, Euskal Herria, euskaltasuna,
herritartasuna landu beharko genuke. Aisialdia ezin da landu herriko eragile
guztion artean sare bat bezala funtzionatzen ez badugu.
ESANDAKO HONETAN, KILOMETROAK DINAMIKAK ETA JAIAK ZERTAN
LAGUNDU DEZAKE?
Orain arte
aipatutako norabide berean kokatzen dut nik Kilometroak. Kilometroak-ek baditu
balore andana gizartean partekatu behar direnak.
Hausnarketa
potenteak egin dira azken urte hauetan Kilometroak zer den eta etorkizunean zer
izan behar diren argitzeko. Baita zentrora zer eraman behar den zehazteko.
Dagoeneko ez gaude 80. hamarkadan eta garai horretan zeuden lehentasunak (dirua
lortzea besteak beste) une honetan beste paradigma batean gaudelako, agian ez
dira hain garrantzitsuak.
AUSARTUKO ZINATEKE ESATEN ZER LANDUKO ZENUKEEN BEREZIKI
KILOMETROAK DINAMIKAREKIN?
Euskara, Euskal
kultura, herria, herriarekin lanean, herritartasuna, … nahita nahiez erdigunean
egon behar dira.
Baina nire ustez
sostengarritasuna landu beharreko gai bat dela. ODSrekin (Objetivos de Seguridad Sostenible) konpromisoa hartuta
dugu. Zertan lagundu dezake kontzientziazioan, nola eraiki Ikastola berdea
kontzeptua eta figura…
Beste gai garrantzitsua
da inklusioa. Arrazoi ezberdinengatik, aitortu behar dugu segregazio handia
dagoela Oreretan. Ikastetxe batzuen artean, kanpotik etorritako ikasleen
kopuruari erreparatuz, matrikulazioaren banaketa ez da batere orekatua. Guk etorri
berrien oso ehuneko txikia dugu gure ikastolan (%3-5). Inklusioa ikastola
guztion konpromisoa eta betebeharra da. Kilometroak jaian kultur aniztasunak
bere tokia izan beharko luke. Gai honekin gatazka soziala sortzen ari da.
Horren aurrean, ongi jakin gabe nola, Kilometroak jaiak inklusioa lantzeko
aukera bat izan beharko litzateke. Euskalduntasuna eta euskara bihurtu behar
ditugu inklusiorako bide bat.
KILOMETROAK EREDU BERRIA: NOLA EGOKITU BEHARKO LITZATEKE
ORERETAN ANTOLATUKO DUGUN KILOMETROAKEN?
Ikastola guztion
arteko inplikazioa areagotu beharko genuke. Kilometroaken antolaketan ikastola
batek lidergoa hartzen badu ere, hainbat dinamika partekatuak martxan jarri
daitezke. Nik horren aldeko apostua egingo nuke. Eskualdeko ikastolen artean
zein Lapurdiko ikastolekin lankidetzak baditugu.
Ikastolen
dimentsioan, badira nerbioa edota muskulua duten ikastolak. Muskulua dutenek
beste ikastolen nerbioa behar dute; eta alderantziz, nerbioa dutenek muskulua
dutenen lankidetza behar dute.
Eredu berriak asko
lagundu dezake deszentralizatzen, elkarrekin gauzak adosten eta antolatzen, …
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina