Mikel Leitza
ELKARRIZKETA:
2022-03-03
Mikel Leitza
Ikastolako gurasoa eta ikasle ohi naiz.
Ikastolako kanpoko ekintzetan laguntza
eskaintzen dut. Horretarako taldetxo bat daukagu osatuta. Ekintza ezberdinak
egiten ditugu: Txosnak, Gau beltza, baserrian ez dakit zer jaialdia antolatu
behar dela, …
Badago niretzat oso anekdota berezia: gu
txikiak ginenean, gure gurasoak ikastolan sartu ginteztenean, nire gurasoek
horrelako estutasun ekonomikoa bizitzen ari ziren, nire aita langabezian zegoen,
eta matrikulatzeko dirulaguntza egon arren, nire gurasoek, ikastola ere zehazki
zergatik ulertu gabe, ez zuten dirulaguntza hori eskuratzen. Hori dela eta,
ikastolak erabaki zuen kuota ez kobratzea. Eta horrela egon ginen bolada luze
batean. Beraz, neurri batean, badut ikastolarekiko horrelako errekonozimendua, horrelako
eskertza. Eta pentsatzen dut nik ere lagundu behar dudala, nire terrenotik
behintzat, oso gustura nago egiten dudanarekin.
ZURE
USTEZ ZER FUNTZIOA BETETZEN DU IKASTOLAK?
Ikastolak beti, lehen bereziki, erreferentzialtasun
handia izan du herrigintzan. Ekintza asko egiten ziren eta Ikastolak izen on
bat zeukan, bai ikasketetan baita herrira ateratzen ziren gazteek fama ona
zeukaten, pertsona bezala esan nahi dut.
Gaur egun asko zaildu da herrigintzako lana,
herrigintzan nola asmatu… gero eta zailagoa da edozein herri mugimendu
batentzat militantzia mentalitatea sortzea. Orokorrean gero eta
indibidualistagoa gara, gero eta gehiago besteen eskutan uzten ditugu gauzak, …”nik kuota pagatzen det eta punto…”.
Ez, lehen ikastolan bazegoen herria laguntzeko mentalitate gehiago, herri
mugimenduaren mentalitate hori.
Gazteak begiratzea besterik ez dago: nola
mugitzen ginen gu eta nola bizi diren gaur egungo gazteak, beste eremu
ezberdinetan mugitzen dira, beste kezkak dituzte… teknologiak izugarrizko
aurrerakada egin du, eta hor asmatu egin behar da. Eta gustatu ala ez,
teknologia, telefonoak hor daude eta jakin beharko genuke hori ikastoletatik ondo
erabiltzen.
Gaur egun oso zaila da jendea bilera batera
deitu, ez dakit zer antolatzeko. Nire ustez, antolaketa eredua ere aldatu egin
behar da. Eta jendeari lana eman behar zaio, ardura txikiak eta horretan,
egiten duen horretan protagonista sentitu, eta baloratuta. Ez du balio “benga, bilerak egingo ditugu astero,
kriston aktak idatziko ditugu, …” jendea eskema horietara erakartzea oso
zaila da.
Ikastola oso anitza da, gurasoak, irakasleak,
… pentsatzeko modu asko daude ikastolaren barruan: klase sozial ezberdinak,
ideologia ezberdinak, … honek asko baldintzatzen du lan egiteko orduan. Ateak
zabaltzen dituzunean, eta zalantzarik gabe zabaldu behar dira, aurretik
azterketa bat egin behar da: nola integratuko ditugu gure izaeran, ikastolaren
izaera babestuz, kanpotik datorren aniztasuna? Ariketa hau egin behar da
bestela eztabaida zailetan jendea ez dago prestatuta etorkizuneko bideak
hautatzeko. Adibidez, gaur egun publiko-pribatu eztabaida faltsu horretan
murgilduta gaude. Niri inork ez dit hitz txar bat ere entzungo sare publikoaren
kontra, jakin badakit une batean nonbait uztargarriak izan behar direla bi
planteamenduak.
Ikastolari falta zaiona da garai batean nazio
eraikuntzarako zeukan izate hori berreskuratzea eta gaurkotzea. Gaur egun,
aldiz, galtzen joan da.
Beharrezkoa litzateke gaurko gazteei ikastola
proiektuaren bilakaera zernolakoa izan den. Nik nire semeei ikastolarekin dudan
atxikimendua azaltzen diedanean eta zergatik ikastolari laguntzen inplikatzen
naizela azaltzen diedanean, erakusten duten arreta ikusita nire buruari
galdetzen diot: ostras, agian ikastolaren
funtzioaren barruan sartu beharko litzateke proiektu honen transmisioa ondo
egitea. Agian horren bitartez ikastola beste kolore batekin ikusiko lukete.
Gainera luzera begirako ondorioa ekarriko du nire ustez.
ZER
LANA EDOTA NOLA TXERTATU KILOMETROAK ORERETA HERRIAN?
Ikastolak zailtasun handietatik sortutako
ikastetxeak dira. Pribatutzat izendatzen badute ere, ikastolak derrigortuak
sailkatuta daude kategoria horretan. Ikastolak herritik sortuak dira.
Zergatik gaur egun Korrikak sortzen duen
horrelako militantzia? Zer sortzen digu korrikak? Azken finean aek ere ez dira udal euskaltegiak, mundu
horretan ere gauza asko aldatu dira. Ni aek-an
ibilitakoa naiz eta azken 25 urtetan mentalitatea asko aldatu da. Baina badago
gaur egun, oraindik ere, mantentzen den ezaugarri bat: aek kalean gauzak egiten ditu, euskara eta euskal kultura erakusten
du, ikasle berriak euskal munduan txertatzen ditu.
Zerbait asmatu beharko genuke interesa
pizteko: Kilometroak dator! Gogoa laguntzeko piztu behar da, eta hor formatu
berri bat asmatu behar da. Zaila da… asmatzea ez da erraza…
Orereta ikastolak 120-130 langile baditu, ezin
dituzu banan eragile gisa tratatu, baina asmatzen baduzu jende guzti hori
proiektu baten bueltan inplikatzea, orduan oso dinamika potente lor daiteke.
Eta dinamika horiek pizteko pertsona jakin batzuk klabeak dira. Horrelako
bizpahiru pertsonekin herria dantzan jarri daiteke. Horren adibide garbia Gau beltza da. Hasieran 2007an inguru Halloween hasi zen ospatzen eta
ikastolako hainbat pertsonen iniziatibaz, Gau
beltza ekimena herrian txertatu da. Hori izugarria da. Gaitasun eta indar
hori ikastolak ez du galdu behar. Izan ere, bertan lortzen dena ez da soilik Gau beltza, horrekin batera jendea
harremanetan jartzen da, komunitatea sortzen da, … herrigintzaren ikuspuntutik,
ekimen horretatik lortzen den etekina oso handia da.
ZEIN
ILDO LANDU BEHARKO LIRATEKE KILOMETROAK 23an?
Benetako komunitatea
sortzea da niretzat helburu nagusi bat. Kilometroak tresna bihurtu daiteke
komunitatea indartzeko. Eta komunitatea lantzeko lantaldeak sortu behar dira,
lantaldeak naturalak, dagoeneko sortuak dauden lagunak eta koadrilak
batzordeetan dauden funtzioetan inplikatuta. Ez alderantziz, ez batzorde
baterako deialdia zabaldu eta jende ezezagunen artean lantaldea sortu. Koadrila
bakoitzari galdetu: “zuek non ikusten
duzue zuen burua, zertan lagundu nahi duzue?”. Gune natural hauek izango
dira gero iraunkortasuna emango duen egitura. Zalantzarik gabe akuilu lana egin
behar da, baina jendeari gustura arituko den arloetan lan egiten utzi.
Gainera Kilometroak urte batean antolatzen da
eta askotan “Troya zaldia” bezala pasa besterik ez da egiten. Lortu beharko
genukeena da herrian, ikastolan, zerbait iraunkorra
uztea, Kilometroaken ondasuna.
Beraz bi helburu edota ildo nagusiak:
Komunitatea eta iraunkortasuna.
NOLA
LORTU GAZTEEN PARTEHARTZEA SUSTATZEA?
Lehenik eta behin, gaur egungo gazteek nola
funtzionatzen duten ikusi eta aztertu behar da. Teknologia berriek duten
eragina ikaragarria da. Aplikazioak igo, jaitsi, youtuberrak, ordenagailua, …
telebistan dauden hainbat programa edota telesailak, … jakin behar da zer
gustatzen zaien eta horren arabera erakarri.
Baina honetaz gain garrantzitsua da gazteekin
harremana izan eta transmisioa ondo egitea. Alegia, jakin zer gustatzen zaien
eta horren arabera eskaini edota proposatu partehartzea.
AZKEN
GOGOETA:
Denborarekin kontu handiz ibili behar gara.
Kilometroak antolatzeko denbora asko falta dela dirudi arren, denbora oso azkar
pasatzen da eta konturatzerakoan bagaude aktibatu behar dugun aldi batean. Gaur
egun bizitza oso azkar doa eta formatuak aldatu behar dira.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina