Itziar Navarro
Itziar Navarro
EKARRIZKETA: 2022KO URTARRILAREN 24AN
AURKEZPENA
Itziar Navarro
Orereta ikastolako
Artezkaritzako Lehendakaria
Ikastolarekin
harremana lehendik dator: Ikaslea
Profesioa:
Irakaslea eta itzultzailea
ORERETA IKASTOLAREN KOMUNITATEAREN EZAUGARRIAK
Ikastolaren
komunitatea oso anitza da. Komunitatea handia denez, oso familia ezberdinak
daude bere baitan.
Ikastolaren
proiektuarekiko, badira oso inplikatuta daudenak, proiektuaz sinesten dutenak
eta, beraz, ekintzetan parte hartzen dutenak. Baina badira ere ikastola
hezkuntza zentro bat bezala ikusten dutenak, eta horiek gutxiago inplikatzen
dira egunerotasunean. Horiek ikastola izate hori ez dute modu berdinean
bizitzen.
Langileen aldetik,
pertsona inplikatuak dauzkagu ikastolan. Batzuk ikastolarekin urte askotan
harremana izan dute; alegia, ikastolaren izaera eta balioak oso barneratuta
dituzten pertsonak dira. Hemen, esan beharra dago, belaunaldi aldaketa, neurri
batean, egin dela. Errelebo horretan gazteek oso ondo barneratu dute ikastolaren
izaera.
Azken urteetan herrira
iritsi diren etorkinekin, beste tokietan gertatzen den bezala, desoreka handia dago.
Ikastolan familia hauetakoak oso gutxi ditugu bitartean, administraziotik
egiten den planifikazioaren arabera, gehienek sare publikoan izen emana dute. (matrikulazio
garaian, familia horiek sare publikoa hautatzen dute. Ikasturtean zehar iristen
direnak administrazioak bideratzen ditu herriko ikastetxe batera edo bestera,
eta gurera urte hauetan guztietan oso gutxi bideratu ditu).
Ikastolan, beraz,
badira beste toki batzuetatik etorri ziren aurreko belaunaldiko seme-alabak,
baina gaur egun era bat txertatuta herrian.
NOLA DAGO IKUSITA ORERETA IKASTOLA HERRITIK?
Orereta ikastola
urte askotan herrian pisu handia izan duen erakunde bat da, batez ere
euskalduntzeari lotuta. Bereziki euskarari beste ikastetxeek garrantzia ematen
ez zioten garaietan. Beraz, Euskara eta euskal kulturarekin atxikimendua zuten
familia guztiek bat egiten zuten Ikastolaren proiektuarekin.
Azkeneko urteetan
ikusten ari gara errealitatea hau aldatzen ari dela, eskola publikoak ere egin
du euskararen aldeko apustua eta hori garrantzitsua izan da familia gehiago
erakartzeko, horien artean, batzuk ikastolako ikasle ohiak. Alde horretatik,
beraz, ikastolarekiko euskara eta euskal kulturaren berreskurapenarekin egiten
zen lotura gutxitu dela iruditzen zaigu, eta hori da une honetan indartu nahi
duguna.
Guk, gure burua,
erreferentzia bezala ikusten dugu, eta gure apostua ikasleak euskaraz eta euskal
kultura barneratuta bizitzea. Hortxe dago gure erronka, baita kanpotik ere
horrela ikus gaitzaten.
IKASTOLAREN ETORKIZUNA?
Jaiotze tasaren
bilakaera ikusita etorkizuna ez da erraza izango, ez guretzat eta ez gainerako
ikastetxeentzat. Guri dagokionez, alde batetik haur kopurua gutxitu da,
bestetik gure herrira etortzen diren familia berriei ikastolara etortzeko bidea
ez zaie batere errazten. Beraz, hauxe da ikastolak duen beste erronka potente
bat. Azken finean, gure jendarteak bizi duen errealitateak gure geletan ere
izan behar du isla. Baina horretarako bitarteko gehiago jarri behar ditugu,
familia horiei errazteko ikastolara hurbiltzea.
ZERGATIK ORERETA IKASTOLAREN KOMUNITATEAK KILOMETROAK
ANTOLATZEKO ERABAKIA HARTU DU?
Azken Kilometroak
1999an egin zen, urrun gelditzen da, azken boladan gero eta gehiago entzuten
ari zen Kilometroak antolatzeko nahia eta gogoa. Aukera aztertuta, oso une
garrantzitsua iruditzen zaigu zer garen eta zer egiten ari garen azaltzeko eta
adierazteko Kilometroak jaiaz baliatzea.
Gainera, kontuan
hartu beharra dago, gaur egun guraso dien belaunaldi horrek herrian Kilometroak
ez duela ezagutu.
Lehenengo
Kilometrotan, ni, ikaslea nintzen eta oso koxkorrak ez ginenez, ez genuen
gehiegi parte hartu; bigarrenean, ikasle ohia nintzen eta hor gehiago parte
hartu eta kolaboratu nuen.
Horrela, beraz,
iruditu zitzaigun belaunaldi honi ere aukera eskaini behar zaiola, Kilometroak
jaiak eta baita antolaketak ere bere baitan eskaintzen duen bizipen hori
ezagutzeko. Hori guztia elkarlanaren testuinguruan ikusten dugu: profesionalak,
gurasoak, ikasleak, herriko eragileak, …, jende ezberdinak proiektu baten
inguruan lanean. Honako hau izan daiteke bide eraginkorra gure komunitatea
bizi-berritzeko, parte hartzeko kultura hori sustatzeko.
Hitz batez:
Ikastolaren parte sentitzeko eta bizitzeko aukera eskaini behar du
Kilometroak-ek.
KILOMETROAK 23 JAIARI EMAN NAHI ZAION BEREZITASUNA
Kalitatezko
esperientzia komunitarioa bizitzea.
Une historiko
batean parte hartzea.
Atzetik datorren
proiektuari jarraipena emateko beste pausua garela sentitzea.
Ikastola
mugimenduak dituen bereizgarriak partekatzea:
●
Geuk sortutako proiektua
● Atzetik datorren proiektua
● Proiektuarekin etorkizunean jarraitzeko gure esku dago: proiektuak etorkizuna izan.
Proiektu honetan
komunitateko esparru guztiei parte hartzeko aukera eman (askotan ikasleentzat eta
gurasoentzat gauzak pentsatzen ditugu, baina ez ditugu pentsatzen beraiekin).
Nazio ikuspegia
ere. Ikastolak Euskal Herriko beste ikastolekin (Lapurdi, Nafarroa garaia)
landu dituen harremanak ere Kilometroak jai eta dinamikan kokatzea.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina