Anartz Muxika
Anartz Muxika
AURKEZPENA
Anartz Muxika
6. ikasturtea hasi berri du ikastolan. Aurretik ikasle
ohia.
Zuzendari nagusia.
Beste sektore laboraletatik etorri arren, zirraragarria
suertatzen zaio ikastolara itzultzea.
ZER ERRONKAK
DITU ERRENTERIA EUSKARA ETA EUSKALGINTZARI BEGIRA
Atzera begiratzea garrantzitsua da etorkizunean egin
behar den ekarpena zehaztekoa.
Ikastolak historian zehar euskara eta euskal kulturaren
alde ekarpen handia egin du.
Ikastola herritik eta herriarekin batera sortu da, horregatik
herrian txertatua egotea hain garrantzitsua den.
Gure atributu garrantzitsuenetariko bat elkarrekin egiten
den lana da; Ikastolaren komunitatearekin, baita herriko hainbat eragileekin
ere.
Galduta zeuden hainbat jai berreskuratzeko ahaleginak
egin ditu ikastolak: Olentzero, Santa Ageda, Iñude eta artzaiak, eta orain dela
bizpahiru urte arrakasta handia izan duen gau beltza (herriko hainbat taldeen
inplikazioarekin).
Hori da bidea, orain arte berreskuratu direnak
mantentzea, ahal bada berriak martxan jartzea eta herrian egiten diren
jardueretan parte hartu eta lagundu egiten.
Euskarari dagokionean, kezka nagusia kale mailan
euskararen bilakaera. Jasotzen ditugun datu guztiek frustrazioa sorrarazten
digute eta gauza berriak egin behar dira. Egiten ari garena egiten jarraitu
behar dugu, baina beste gauza batzuk egin behar ditugu. EHI horren inguruan
bere gogoeta hasita dauka, proposamenak baditu, eta guk ere baditugu.
Orereta ikastolak aukera badu euskararen normalizazioaren
alde herri mailan lidergoa hartzeko. Noski, beste erakundeekin batera (Lau
haizetara, aek, …), beharrezkoak diren urrats horiek egiteko.
Oreretan etorkin kopurua handitzen ari da. Egoera honek,
herri osoaren ikuspegitik, lanketa berezia suposatu beharko luke: zer da Euskal
Herria, zer da Orereta, lagundu euskara eta euskal kulturaren aldeko apostua
egiten (auzoetan, auzo elkarteen bitartez). Lanketa hau egiten ari gara.
Herri hezitzaile ekimenaren partaidea gara. Ikastolako
komunitatea bere osotasunean inplikatuta dago. Prest gaude hurrengo urratsak
emateko.
ORERETA
IKASTOLAK DITUEN ERRONKAK
Orereta ikastola hezkuntza eraldaketa dinamika sakon
batean murgilduta dago. Azken urte hauetan gauza asko aldatu dira etapa
guztietan: konpetentziak oinarritutako heziketa DBHn, HH heziketa modu
ezberdinean ulertzeko marko pedagogikoa egokitu egin da, haurrei protagonismoa
eman zaio eta irakaslearen egitekoa aldatuz joan da, laguntzaile perfila
indartzen joan da. LHrako, erdiko etapa honetarako, gerora begira DBH
etaparekin lotu beharreko erdiko etapa honetarako, HHn ezartzen ari den markoa
bertan ere nagusitzen ari da. Batxilergorako ere oso egitasmo politak ditugu.
Nagusian dugun muga handiena ondoren ikasleek aurre egin behar dioten
selektibitate azterketa dago. Zoritxarrez horrek ikasgela barruan egin nahi
ditugun hainbat gauzetarako muga bat bihurtzen da. Baina badira osagarriak
diren hainbat proiektu, Batxilab
kasu, eta horietan ari gara esfortzua egiten.
Hurrengo
erronkak?
Gure ikastola tamaina handikoa izanda, jaiotze tasak behartuta,
ikastola ere egokitzen joan beharko da. Inportantea da azken urteetan egin
dugun bateratze lana, 5 eraikinetan banatuta dugun proiektuaren arteko
koordinazioa, mintegietatik, klaustro bateratuak, barne komunikazioa
hobetzearen ahaleginak egitea. Orokorrean langilegoak eskertu du horren
ezagutza izatea. Hori da gure xede nagusia: nahiz eta ikastola handia izan,
proiektu bakarra eta bateratu baten partaide sentitzea eta horretarako barne
lana komunitatearekin partekatu eta ezagutarazi behar da.
Honetaz gaiz, berrikuntza pedagogikoarekin jarraitu nahi
dugu. Iraultza txiki batzuk etapa guztietan egin ditugu: pedagogia batzordea eta hezkuntza
batzordea indartu egin ditugu. Bi hauek laster oso garrantzitsuak izango
diren foro dira. Hezkuntza batzordea da pedagogian azken hitza duen organoa,
irakasleak, gurasoak, ikasleak eta langile eta zuzendaritza ordezkariarekin
osatuta dago.
Zuzendaritza pedagogikoa ere badugu. Indartu egin dugu,
baliabide gehiago jarri ditugu (pertsonak, liberatuak, …).
Bi organo hauek ikastolaren bihotza osatzen dute eta,
beraz, horren aldeko apostua egin dugu.
Beste erronka da ikastola
kudeatzeko ezarri den sistema da. Zuzendaritza taldean dagoen taldea
handitu egin da. Urte askotan oso “motxila” handia zuten pertsona jakin batzuk
zauden. Egun, etapa bakoitzak zuzendari bat dauka, eta gaur egun zuzendaritza taldeaz hitz egiten dugu. Horren ondorio
zuzena, eta guretzat helburu nagusia, ikastola den erakundearen kudeaketa askoz
horizontalagoa izatea. Partehartzea sustatu nahi dugu, jende gehiago inplikatu
erabaki garrantzitsuetan. Horrela postu hauek erakargarriagoak bihurtzen dira.
Zuzendariaren postua lau urtean behin aldatu arren, talde lana egiten denean
erreleboa azkoz errazago egiten da, jarraikortasuna ere bermatu egiten da. Pertsonen
aldaketa ez du baldintzatzen ikastolak aurrera begira finkatu dituen erronkak
(plan estrategikoa eta kudeaketa planari lotuta). Ikastolan lidergoa beti oso
garrantzitsua izan da, baina partekatua izateak lagundu du herriko eragile
izaera indartzeko.
Herrian ikastolak duen presentzia mantentzea eta
indartzea erronka handia da ere. Gure komunitateak argi eta garbi eskatzen du
herrian ikastola parte izan behar duela, herritik eta herriarentzat ikastola
sortu delako.
Euskararen normalizazioaren bidean, gu hezkuntza eragilea
gara, eta beste erakundeekin batera pausuak eman behar ditugu. Beste ereduak
oinarria hartuta, euskararen normalizaziorako hainbat esparruetan, beste
eragileekin batera lan egitea ezinbestekoa da. Uste dut lan horretan guk zer
esan handia daukagula eta esfortzu berezia egin behar dugula.
ZER DA
KILOMETROAK ZURETZAKO ETA ZER ERRONKA DAUKA ORERETA IKASTOLAK KILOMETROAK
ANTOLATZEKO?
Garai batean Kilometroak antolatzeko aukera proposatu eta
hainbat talde edota batzordeetan ideia aipatzeak bakarrik nagia edota beldurra
pizten zen. Gaur egun egoera bestelakoa da.
Nire ustez, lehen aipatutako zuzendaritza taldeetan
emandako aldaketa horiek, egoera berria ahalbideratu dute eta une honetan Kilometroak
antolatzeko planteamenduaren aurrean erantzuna da: …eta zergatik ez?
Lehen gainkarga sortzen zuen egitasmoaren planteamenduak,
egun egiteko aukera bihurtu da.
Egituraketa berria (lehenengo
lerroan dagoen jende kopurua handitu egin da), lan egiteko era,
ikastolarekiko pertenentzia, osagarri hauek guztiek Kilometroak bezalako
erronka handiari aurre egiteko beste aldarte eta giroa eskaintzen dituzte.
Kilometroak egiteko aukeraren eztabaida bitan izan dugu,
lehenengo saiakeran ez zen lortu, baina aipatutako aldaketa guztiak gauzatu
ondoren modu bateratu eta partekatua erronkari aurre egiteko baldintzak sortu
dira.
Eta Kilometroak
zertarako?
Gure balio eta izaeraren berri emateko. Egunerotasunean egiten dugun horren
komunikazioa bermatzeko. Gaur egun dagoen eztabaida dikotomiko (publiko-pribatu)
horri aurre egiteko pausoak ematen ari gara. Herritik sortu eta herriarentzat
aritzen den irabazirik gabeko eta herri onurako izendapena duen eta nazio
ikuspegi duen erakunde bat, ezin da pribatua den kontzeptuan ezarri, ez da
zilegia. Hori egiten duena edo oso ikuspegi mugatua dauka edo asmo jakinekin
egiten du.
Gure izaera eta gure atributu horiek mahai gainean jarri
behar ditugu.
Kilometroak egingo dugun urte berean ikastolak bere 60.
urteurrena ospatuko du. Ibilbide guzti horretan jende askok parte hartu du eta
horiek gure aitortza eta eskertza merezi dute. Ikastolaren historia ez da beti
erraza izan, batzuetan arriskutsua ere izan da, eta gaur egun ikastola dena
lortzeko historian mugitu eta inplikatu den komunitatea oso anitza eta handia
izan da. Gaur garena beraien esker gara. Jubilatu berriak baditugu, jubilatzear
doazenak ere, horiekin guztiekin
ikastolaren bitartez altxor handi bat sortu da. Edozein kasutan trantsizioa
beti oso garrantzitsua da, ikastolak bere balio horiek gal ez ditzan eta
herrian izan duen zentralitatea hori ere gal ez dezan.
Hauxe da gure komunitatea indartzeko, trinkotzeko bidea.
Harrokeriarik ez, baina bai gu garena harro sentitu.
Kilometroak nola
irudikatzen dugu?
Egun bakarreko dinamika izatetik, egun guztietako
kilometroak dinamika bat bihurtzea da berrikuntza nagusia. Horra hor
Milimetroak ekimena.
Matrikulazio kanpainarekin parekatu daiteke Kilometroak.
Kanpaina 15 egun iraun arren, gurasoek kontuan hartzen dutena ez da hamabostaldi
horretan egiten edota esaten dena, urtean zehar egiten diren gauzak baizik.
Ikuspegi berdina izan beharko genuke Kilometroarekin.
Kilometroak: urte osoko lana, Gipuzkoako ikastola guztien
artean gauzatzen den ekimena (bakoitza bere Milimetroak eginez, bere bailaran
antolatuz, …), Arropa eta Tanta saltzeko laguntza eskainiz, …
Gure atributu garrantzitsuena elkartasuna bada,
Kilometroak horren manifestazio nagusia izan beharko litzateke. Elkartasun
kutxaz hitz egiten da askotan. Horren bitartez bai egoera zailetan dauden beste
herrialdeko ikastolek zein arrazoi ezberdinengatik zailtasunak bizitzen
dituzten ikastolek aurrera egiten dute beren proiektuarekin. Ikastola bateko
langile soberakinak beste ikastoletan lanpostua emateko mekanismoa ere badugu
ikastolok.
Elkartasuna, beraz, Kilometroaken ardatz nagusia izan
beharko litzateke. Jakinda Kilometroak antolatzea gauza handia dela eta
elkarrekin aurre egiten badiogu beti errazago izango dela.
Kilometroak eskertza emateko unea izan behar da; urtean
zehar egin ditugun gauzak balioa jartzeko; ikastolarekin elkarlanean aritzen
diren erakundeak ere goraipatzeko eta eskertzeko.
ZER DA
KILOMETROAK ANTOLATZERAKOAN IKUSI NAHI DUGUNA ETA ZER ALBORATU NAHI DENA.
Ikusi nahi duguna |
Alboratu nahi duguna |
Poza, alaitasuna, ospatzeko aukera. Jarrera irekia, gure komunitatearekiko baita herriarekiko ere. Pandemiak murriztu digun guztia berreskuratzeko aukera. Musukoaren azpian dagoen irribarra ikusarazi. Aldarrikapena ere erdian jarri behar da: euskararen normalizazioaren aldeko
deia. Inposatu nahi diguten dikotomia gainditu eta jaia bateratzailea
izatea. |
Lehia eta bazterkeria. Jai hau jai partikularra izatea. Jaia zentzuz ospatzea eta partehartzeko aukera berriak sortu, bereziki
gazteei. |
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina