Josemi Zabala
EKARRIZKETA: 2022KO MARTXOAREN 18AN
Josemi Zabala Ganborena
AURKEZPENA
1979an hasi zen
nire ibilbidea ikastolan, ikasketak amaitu eta handik gutxira hasi nintzen
ikastolan lanean. Bi urte ez ziren pasa eta lehendakariak LHko ardura hartzeko
deitu zidan. Geroztik beti arduretan ibili naiz: urte mordoxka LHn, gero DBHn
eta amaitzeko zuzendari nagusi edo gerente gisa aritu nintzen 2017. urtera
arte.
Oreretan antolatu
diren bi Kilometroak lehenengo lerrotik ezagutu ditut. Kilometro horiek,
gainera, ez ziren oraingoan bezala. Gaur egun Ikastolen Elkartetik jartzen
diren baliabideek asko errazten dute antolaketa orokorra: egituratze bat
badago, laguntza teknikoa ere bai. Gaur egun marko oroko bat badago, ez garai
hartan bezala; 1984an antolatu genuen Kilometroak horretan dena egiteko zegoen,
eta arazoen aurrean norberak irtenbideak bilatu behar zituen.
ZEIN DA IKASTOLAREN FUNTZIOA?
Ikastolaren
funtzioa hezitzailea da nagusiki. Kalitatezko heziketa, bere hezkuntza
proiektuan oinarritua. Ikastola hezkuntza proiektu bat da. Baditu bere
berezitasun eta ezaugarri propioak; hala nola, euskalduntasuna, herriarekiko
eta herritarrekin duen lotura eta harremana. Izan ere, ikastolak gurasoek
sortutakoak dira.
Azken urte hauetan
ikastolak kooperatibaren egituraketa bere egin du. Horrek ere nortasun propioa
ematen dio ikastolari. Kooperatiba ikasleak, gurasoak eta irakasleen arteko
antolaketa eta kudeaketa mota bat da azken finean. Antolaketa hau bada ere beste
hezkuntza saretik ezberdintzen gaituen ezaugarria. Kooperatiba izatean
ikastolari titulartasun mota berezia eskaintzen dio. Gurea ez da sare pribatua
bezala, gure titulartasuna bazkideak diren baino haratago doan eskaintza
soziala da. Gurea ez da sare publikoa bezala; gure titulartasuna ez dago erakunde
publikoen esku. Kooperatiba izateak zerbitzu publikoa eskaintzea suposatzen du
eta titulartasuna gure eskutan egon arren, ikastolen bokazioa beti herriari
zerbitzu bat eskaintzea izan da.
Ikastola bere
sorreran kultur elkarte bat zen eta 2008. urtean ikastola kooperatiba bihurtu
zen.
ZURE USTEZ ZEINTZUK DIRA IKASTOLAK UNE HONETAN DITUEN
ERRONKAK?
Une honetan ez
nintzateke ausartuko erronka zehatzak esaten. Nire azkeneko 10-15 urteetan
inbertsio ekonomiko oso garrantzitsuak eta potenteak egin genituen ikastolan.
Kudeaketa ekonomiko zorrotza egin eta inbertsio potente batzuk egiteko gai izan
ginen. Badakit ondoren bide horretatik jarraitu dela (HHko instalazioak,
Pedagogia berriari lotuta instalazioen berrikuntza, …). Ez dakit egitasmo guzti
hauek amaitu diren, baina Kilometroakek duen xede nagusien artean dirua lortze
denez, nire ustez diru hori ikastolak dituen premia horietan inbertitzeko
erabili behar dela.
Hortxe dago gure
baserria, guztiz zaharkituta dago. Arkitekto batek egindako proiektua egina utzi
nuen nire gerentzia amaitu nuenean hura berritzeko, diru asko behar zen, eta
beraz, izan daiteke Kilometroak jaiak erraztu dezaken proiektua eta inbertsio
berria.
Baina diruaz gain,
Kilometroakek baditu beste helburu batzuk ere: hala nola, euskarari eta
euskararen erabilerari bultzada ematea; herrian euskalduntasuna sustatzea;
herri erakunde ezberdinekin, udaletxearekin hasita, herriko elkarteekin
harremana sendotzeko aukera paregabea da; … nire ustez hauek izan daitezke
aurrean ditugun erronkak, ez bakarrik Kilometroak egunerako, aurretik martxan
jarriko diren dinamiketan harremana sustatzeko baizik.
GIZARTEAN EMATEN DIREN FENOMENO BERRIEN AURREAN, NOLA
EGOKITU BEHAR DA KILOMETROAK JAIA?
Jakin badakit azken
urte hauetan ahalegin berezia egiten ari dela Kilometroak jaia berritzeko edota
egokitzeko, eta nahiz eta gaia gertutik ez ezagutu, gure garaian hainbat
gazteek ematen zuten itxura edota irudia kezka nagusia zen.
Jaia nola ospatu
behar den eta Kilometroak jaiaren testuingurua zein den argitu behar da antolaketatik,
nahi ez ditugun egoerak ez sortzeko. Ahalegin bat egin behar da zentzu
horretan. Saiatu behar da egoera bir-bideratzen eta jaia modu jatorragoan
ospatzen.
Ez dugu ahaztu
behar gainera, kanpotik begi asko ditugula begira eta modu maltzur batean
erabiliko dutela gu desprestigiatzeko.
Nola egin behar da
hori? Bada, Ikastolen Elkartean badago erreflexio bat egina eta bide horretatik
sakontzen jarraitu behar da.
JAIAREN ANTOLAKETAREN OINARRIZKO FUNTZIONAMENDUA AUZOLANA
DA. AUZOLANA GUZTIZ ERLAZIONATUTA DAGO IKASTOLAK DUEN IZAERA
KOOPERATIBISTAREKIN. NOLA IKUSTEN DUZU KILOMETROAK JAIAREN ANTOLAKETA?
Nik ezagutu ditudan
Oreretan egin diren aurreko bi jaietan gurasoak izan ziren, bereziki, jaiaren
antolaketan inplikatu zirenak. Batzorde nagusian ere gurasoak ziren lanaren
karga gehien eramaten zutenak, nahiz eta langile batzuk ere baginen. Herriko
hainbat elkartek ere lagundu zuten.
Oraingo honetan
irakasleen inplikazioa ere lortu beharko genuke, eta baita ikasleena ere. Behar
bada, artezkaritzak horrelako batzorde anitza osatu beharko luke. Hori guztia
kontutan hartuta gaur egun, lehen ez bezala, Ikastolen Elkartetik eskaintzen
den lan teknikoa oso garrantzitsua dela.
Beraz, nik hiru gauzei
lehentasuna emango nieke: Gurasoen partizipazioarekin jarraituz, irakasle zein
beste langileen inplikazioa lortu; ikasleei aukera eman jaiaren antolaketan
parte hartzeko; eta, lehen adierazi dudan bezala, herriko eragileekin elkarlana
sustatu eta gauzatu.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina